Heb jij je 6-gangen-diner al compleet voor de kerstdagen? Ieder jaar weer opnieuw stressen omdat je nagerecht wel perfect aan moet sluiten op het hoofdgerecht om vervolgens drie dagen in de keuken te staan om alles op orde te krijgen. In Japan moet dat niet anders gaan, toch? Toch?
Kentucky Christmas
Ook in Japan staan ze in de rij voor het kerstdiner. Maar niet in de supermarkt bij de vleesafdeling. Op kerstavond trekken Japanners massaal naar de KFC. Reserveren kun je al maanden van tevoren zodat je niet hoeft te wachten op de avond zelf. De speciale ‘kerstboxen’ zijn dan ook al vaak uitverkocht voordat de kerstverlichting überhaupt hangt. Ga je toch in de rij staan, dan kun je er op rekenen dat je er makkelijk een aantal uur staat.
Slimme marketing
Waar komt deze obsessie vandaan? Japan is geen christelijk land. Kerst is dus geen speciale feestdag met een religieuze betekenis voor de Japanners. Maar kerst is wel een dag waar naartoe geleefd wordt omdat het ‘lekker’ Amerikaans is. Ketens spelen er maar al te graag op in en zien extra omzet in de kassaladen groeien.
De eerste KFC opende in 1970 in Osaka. In 1974 lanceerde de fastfood-keten een commercial die het succes van de Christmas Chicken bepaalde voor de jaren erna: Kurisumasu ni wa kentakkii (Kentucky met kerst). Elk jaar opnieuw gooien ze tegen kerst een mooie campagne ertegenaan en de reserveringen stromen binnen.
De party barrels van de KFC
Anno 2015 heeft de KFC drie “Party Barrels” waar je uit kunt kiezen. De Original, Variety en Deluxe variant. Wat zit er in? Een taartje, een kerstsalade en 8 of 9 stukjes kip voor ¥4090 (€31) of tiramisu met 4 stukjes kip, een iets luxere kerstsalade en een halve gebraden kip voor ¥4980 (€38).
Daarnaast hebben ze de gewone dozen met een kerstverpakking en heb je natuurlijk ook de mogelijkheid om een lekker flesje champagne bij te bestellen.
Wat denk jij, Kentucky met kerst?